Artwork Search
Arts in Southeast Asia Database
The Buddha Image on Vanaspati
Keywords : Buddha image, The National Museum Phra Pratom Chedi , The Buddha Image on Vanaspati
Site common name | The National Museum Phra Pathom Chedi |
---|---|
Type of artwork | Sculpture |
Sub district | Phra Pathom Chedi |
District | Mueang Nakhon Pathom |
Province | Nakhon Pathom |
Region | Central |
Country | Thailand |
Geographic Coordinates Decimal degree | Lat : 13.818427 Long : 100.060937 |
Geographic Coordinates UTM | Zone : 47 P Hemisphere : N E : 614666.73 N : 1527898.98 |
Place of artwork | In the exhibition hall |
History of production | The construction history remains unclear. However, the art characteristics suggest that it might have been built in Dvaravati period. |
---|---|
Production process | Rock Craving |
Size | 45 centimeters tall and 34 centimeters wide |
Art | The Lord Buddha stands on a vehicle and surrounded by two people, one on each side. Both hands depict the giving sermon attitude and there is a hole on the leg. The vehicle is a large half-body human with wings. The vehicle wears a tube-shaped crown and holds lotus in each side of the hands. Some scholars called this type of vehicle Phra Arunathip or the sun. Above each lotus is a standing human. Despite being damaged, it can still be seen that one human holds a whip. It is therefore assumed that these people are Indra and Brahman. |
Key academic information | There has not been a clear interpretation of the Buddha Image on Vanaspati, but scholars are in agreement that it is a unique characteristic of Davravati art and culture. This also reflects that there was a new interpretation of Buddhism at the time and a change in the religious artwork to fit with the local belief of Buddhism. |
Notice | Discovered at Nakhon Pathom. It is believed that the hole on the leg is there to hold the Buddha image with other things. Some scholars believed that it was used to hold the image with the Wheel of the Law and there is a hole above its core. |
Period | Historical Period |
Age | 12th -16th centuries BE. |
Religion | Buddhism |
Sect | Theravada |
Religion and belief | Theravada |
Type of License | Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND) |
---|---|
Rights | Princess Maha Chakri Sirindhorn Anthropology Centre |
Date of record creation | 2016-08-19 |
Record creator | Rungroj Thamrungraeng |
Bibliography | ธนิต อยู่โพธิ์, พรหมสี่หน้า. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2509. ผาสุข อินทราวุธ, ทวารวดี การศึกษาเชิงวิเคราะห์จากหลักฐานทางโบราณคดี. กรุงเทพฯ : อักษรสมัย, 2542. พิริยะ ไกรฤกษ์, ประวัติศาสตร์ศิลปะในประเทศไทยฉบับคู่มือนักศึกษา. กรุงเทพฯ : อมรินทร์การพิมพ์, 2528. รุ่งโรจน์ ธรรมรุ่งเรือง “พระพุทธรูปประทับเหนือพนัสบดีในศิลปะทวารวดี” วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาประวัติศาสตร์ศิลปะ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2545. ศักดิ์ชัย สายสิงห์, ศิลปะทวารวดี วัฒนธรรมพุทธศาสนายุคแรกเริ่มในดินแดนไทย. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ, 2547. สรัญญา สุริยรัตนกร และคณะ, พิพิธภํณฑสถานแห่งชาติ พระปฐมเจดีย์. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2542. |