Artwork Search
Arts in Southeast Asia Database
Buddha Image
Keywords : Buddha image, Bangkok National Museum , Buddha Images Showing Vitarkamudra, Dvaravati
Artwork alternative name | Buddha Images Showing Vitarkamudra |
---|---|
Site common name | Bangkok National Museum |
Site alternative name | National Museum Phranakorn |
Type of artwork | Sculpture |
Sub district | Phra Borom Maha Ratchawang |
District | Khet Phra Nakhon |
Province | Bangkok |
Region | Central |
Country | Thailand |
Geographic Coordinates Decimal degree | Lat : 13.7576 Long : 100.492222 |
Geographic Coordinates UTM | Zone : 47 P Hemisphere : N E : 661329.97 N : 1521418.09 |
Place of artwork | In the exhibition hall |
History of production | The exact age of this figure is unknown, but it can be dated to the Dvaravati period according to its artistic features. |
---|---|
Production process | Bronze casting |
Art | The standing Buddha Image with his right hand in vitarkamudra or preaching gesture. Although the Buddha lost his left hand, but it’s likely that it is showing the same hand gesture. The Buddha is wearing a thin monastic robe covering his shoulders. The rounded hem of the outer robe is hanging down below the knee, while the undergarment hem is draped and flaring lower to his shins. Such monastic robe wearing style is commonly found amongst Buddha Images from the Northeast. The Buddha has a fairly square face with an Ūrṇā or a whorl of hair between the eyebrows and winged unibrow. His protuberant eyes are looking down towards the floor, and he has a large nose, large and protruding lips, and a cranial protuberance. |
School | Northeastern Dvaravati |
Notice | Found together with 2 bronze bodhisattva images of Mahayana Buddhism, the assemblage might nevertheless be cast in tandem as an ensemble due to size contrast. The images might have been gathered at some point in the past, possibly for veneration. As the bodhisattva images show Pre-Angkorian artistic features, this illustrates the integration of Dvaravati art and culture and Khmer counterpart in the area encouraged by Buddhism. |
Period | Historical Period |
Art period | Dvaravati |
Age | 12th-16th Buddhist century |
Religion | Buddhism |
Religion and belief | Theravada |
Type of License | Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND) |
---|---|
Rights | Princess Maha Chakri Sirindhorn Anthropology Centre |
Date of record creation | 2016-08-19 |
Record creator | Rungroj Thamrungraeng |
Bibliography | กุลพันธาดา จันทร์โพธิ์ศรี. “ข้อมูลทางวิทยาศาสตร์ของประติมากรรมสำริดจากบ้านฝ้าย ตำบลไทยสามัคคี อำเภอลำปลายมาศ จังหวัดบุรีรัมย์” ศิลปากร ปีที่ 36, ฉบับที่ 4 (กรกฎาคม-สิงหาคม 2536), หน้า 53-62. ผาสุข อินทราวุธ, ทวารวดี การศึกษาเชิงวิเคราะห์จากหลักฐานทางโบราณคดี. กรุงเทพฯ : อักษรสมัย, 2542. รุ่งโรจน์ ธรรมรุ่งเรือง, ทวารวดีในอีสาน. กรุงเทพฯ : มติชน, 2558. ศักดิ์ชัย สายสิงห์, ศิลปะทวารวดี วัฒนธรรมพุทธศาสนายุคแรกเริ่มในดินแดนไทย. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ, 2547. อุไรศรี วรศะริน, ประติมากรรมสำริดชิ้นเอกพบใหม่จากจังหวัดบุรีรัมย์. พระนคร : กรมศิลปากร, 2516. |