Artwork Search

Arts in Southeast Asia Database
 
 
 
 
 
 
 

The Wall Painting of Wat Kong Kha Ram

Keywords : The Wall Painting of Wat Kong Kha Ram , Wat Kong Kha Ram, Ratchaburi

Site common nameWat Kong Kha Ram, Ratchaburi
Type of artworkPainting
Sub districtKhlong Ta Khot
DistrictPhotharam
ProvinceRatchaburi
RegionWest
CountryThailand
Geographic Coordinates
Decimal degree
Lat : 13.715471
Long : 99.850906
Geographic Coordinates
UTM
Zone : 47 P
Hemisphere : N
E : 592005.83
N : 1516421.19
Place of artworkthe wall of ubosot

History of production

Wat Kongkaram, Ratchaburi is located in the Mon community that settled there since the reign of King Phutthayotfa Chulalok. The community later came to be under the royal patronage of King Mongkut and the Royal Family. No evidence regarding the origin of the painting was found. N. of Paknam (Penname) believed that the present painting was painted on top of the original painting that was painted since Ayutthaya period due to some trace of the Ayutthaya art that is still visible. However, Prof. Dr. Santi Leksukhum argued that if it was the cover up, that means the original ones would be wiped away due to its poor condition because the patterns of the paintings reflect the patterns of art in the reign of King Nangklao with some additional elements that could be added in the later time in the reign of King Mongkut.

Production process

powder-color painting

Art

The Wall Painting of the Ubosot of Wat Kongkaram has the composition that similar to the artwork in Bangkok during the reign of King Nangklao. At the back of the Principle Buddha is the Buddhist Cosmology while the opposite side of the Buddha Image is the painting of the “Defying Mara” part of Lord Buddha’s life. The Wall between the 2 windows painted with the Mahanipata Jataka (Last 10 jataka). The area above the windows is the depiction of Lord Buddha’s life. The gates were painted with the pictures the Guardians subduing Maras. The characters from Buddhist Cosmology such as Bodhisattvas, God Indra, and other devas (angels) are depicted in the traditional Thai art positions. Other human characters like slodiers and villagers are depicted in the natural realistic positions. The pictures of the palace, forts and walls are depicted realistically using the grey line to separate some parts of the story but mostly used the bush, trees, and stones as the natural partition of the story.

Key academic information

ความนิยมเขียนภาพจิตรกรรมฝาผนังด้านหลังพระประธานด้วยเรื่องไตรภูมิโลกสัณฐาน ด้านตรงข้ามพระประธานตอนบนเขียนเรื่องมารผจญ ผนังด้านข้างทั้งสองฝั่งระหว่างช่องหน้าต่างเขียนเรื่องทศชาติ เหนือช่องหน้าต่างเขียนเรื่องพุทธประวัติ และบนสุดเป็นแถวพระอดีตพุทธเจ้านั้นเป็นการแบ่งพื้นที่เขียนภาพซึ่งนิยมในงานช่างสมัยรัชกาลที่ 3 ที่มีความแตกต่างจากจิตรกรรมฝาผนังในสมัยอยุธยามีตัวอย่างสำคัญในกรุงเทพฯ เช่น วัดสุทัศนเทพวราราม ความนิยมดังกล่าวยังได้แพร่หลายไปยังวัดต่างๆ ในต่างจังหวัด เช่นที่พระอุโบสถ วัดคงคาราม จ.ราชบุรี อันเป็นฝีมือประณีตระดับครูช่าง โดยมีสิ่งประกอบฉากที่ทำให้ดูแปลกตากว่าจิตรกรรมในกรุงเทพฯ ซึ่งทำให้สันนิษฐานว่าอาจเป็นพัฒนาการของงานช่างจิตรกรรมเมื่อเข้าสู่สมัยรัชกาลที่ 4 แล้ว

PeriodHistorical Period
Art periodRattanakosin
Age24th-25th Buddhist Century
ReligionBuddhism
SectTheravada
Religion and beliefTheravada Buddhism

Type of LicenseAttribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND)
RightsPrincess Maha Chakri Sirindhorn Anthropology Centre
Date of record creation2015-09-15
Record creatorPatsaweesiri Premkulanan
Bibliography

ประยูร อุลุชาฎะ. จิตรกรรมฝาผนังวัดคงคาราม. กรุงเทพ : เมืองโบราณ, 2554.

สันติ เล็กสุขุม. จิตรกรรมไทยสมัยรัชกาลที่ 3 : ความคิดเปลี่ยนการแสดงออกก็เปลี่ยนตาม. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ, 2548.