Artwork Search
Arts in Southeast Asia Database
The Foot Stamping gesture Buddha image
Keywords : Buddha image, Bangkok National Museum , Buddha image with inscription , Lanna art, The Foot Stamping gesture Buddha image , Shivamokpimarn royal throne
Site common name | Bangkok National Museum |
---|---|
Type of artwork | Sculpture |
Sub district | Phra Borom Maha Ratchawang |
District | Khet Phra Nakhon |
Province | Bangkok |
Region | Central |
Country | Thailand |
Geographic Coordinates Decimal degree | Lat : 13.757694 Long : 100.492449 |
Geographic Coordinates UTM | Zone : 47 P Hemisphere : N E : 661354.51 N : 1521428.61 |
Place of artwork | Inside the Siwamokkhaphiman Hall |
History of production | At the base of the Buddha image is an inscription stating that this Buddha image was made in 1481 by Chao Vichian Panyo with the wish to be reincarnated as a monk in the Metteyya Buddha era. |
---|---|
Production process | Bronze casting |
Art | This walking gesture Buddha image has a small face, big knotted hair, very high ushnisha with lotus shape on top, look-down eyes, slightly open mouth, slim body, sanghati reaching belly, both hands let down the side of the body and right foot stamp on a base. There are three footprints. |
School | Chiang Saen - Chiang Rai |
Key academic information | 1. A unique type of Buddha image that has never existed before. 2. It is the use of the Walking Buddha image which has its origin from the Buddha's history when lord Buddha descended from the Dao Deung Heaven as a Foot Stamping gesture suggested. |
Notice | The other buddha image normally has four footprints but this one has only three. This characteristic has never appeared anywhere before. |
Period | Historical Period |
Art period | Lanna |
Age | Early 21st Buddhist Century |
Religion | Buddhism |
Sect | Theravada |
Religion and belief | Theravada |
Related artwork | 1. The walking Buddha image of Wat Phra Chao Mengrai, Chiang Mai province is an example of a walking Buddha image of Lanna art in the late 20th Buddhist century that was also influenced by Sukhothai art. 2. The Buddha footprint with pearl at Chiang Mai National Museum is an important example of the making of the four Buddha footprints in the Lanna art that show the most complete form and motto. |
Type of License | Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND) |
---|---|
Rights | Princess Maha Chakri Sirindhorn Anthropology Centre |
Date of record creation | 2016-05-15 |
Record creator | Rungroj Thamrungraeng |
Bibliography | ศักดิ์ชัย สายสิงห์. พระพุทธรูปในประเทศไทย : รูปแบบ พัฒนาการ และความเชื่อของคนไทย. กรุงเทพฯ: ภาควิชาประวัติศาสตร์ศิลปะ คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2556. ประเสริฐ ณ นคร (ผู้อำนวยการโครงการ). จารึกล้านนาภาค 1 เล่ม 1 : จารึกจังหวัดเชียงราย น่าน พะเยา แพร่. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊พ จำกัด, 2534. (มูลนิธิ เจมส์ เอช ดับเบิ้ลยู ทอมป์สัน จัดพิมพ์เนื่องในวโรกาส สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดา สยามบรมราชกุมารี พระชนมายุครบ 3 รอบ พ.ศ. 2534) นันทนา ชุติวงศ์. รอยพระพุทธบาทในสิลปะเอเชียใต้และเอเชียอาคเนย์. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ, 2533 A.B. Griswold. Dated Buddha Images of Northern Siam. Artibus Asiae, Supplementum 16, Ascona Switzerland, 1957. |